Online samenwerken: Zo zorg je dat de digitale samenwerking werkt

Hybride werken is de nieuwe standaard. Waar we voorheen het grootste deel van de werkweek op kantoor zaten, werken medewerkers steeds vaker hybride. Doordat teams hybride werken en medewerkers niet altijd meer bij elkaar op kantoor zitten, is online samenwerken belangrijker dan ooit. Maar hoe zorg je dat, ongeacht de werkplek, werknemers efficiënt online samen kunnen werken? Hybride werken specialist Arnold Smit van Hands on ICT legt uit hoe je van een hybride samenwerking een succes maakt, voor medewerkers en de organisatie. 

Betrek medewerkers in de ontwikkelingen 

Bij het overstappen naar een digitale samenwerking, is het essentieel om medewerkers mee te nemen in de ontwikkelingen. Mensen meenemen in de ontwikkeling zorgt voor continu draagvlak binnen het bedrijf. Daarnaast zorgt een goede onboarding van een nieuwe manier van werken ervoor dat medewerkers op de juiste manier gebruikmaken van de cloudomgeving. 

Het betrekken van medewerkers in de overstap naar digitaal werken is niet alleen essentieel vooraf en tijdens de onboarding en migratieperiode. Ook als medewerkers al langere tijd in de cloud werken, is het belangrijk om hen op de hoogte te houden van ontwikkelingen en bijvoorbeeld nieuwe cyberrisico’s. Hiermee waarborg je dat de cloud op de juiste manier gebruikt blijft worden en verklein je het risico op cyberaanvallen, datalekken en hacks.

Onze partner PCI

Advies op maat voor de complete werkplek? Neem contact op met PCI voor een vrijblijvend advies.

De juiste tools voor online samenwerken

Een goede online samenwerking begint met goede tools en duidelijkheid over welke tools waarvoor gebruikt worden. Denk hierbij aan communicatietools zoals Teams, maar ook aan tools om mee in de cloud te werken, zoals One Drive en SharePoint. 

Door duidelijk als organisatie vast te leggen en te communiceren met welke tools je werkt en hoe je allemaal op dezelfde manier met deze tools werkt, zorg je voor hoge efficiëntie bij medewerkers. Doordat iedereen uniform met dezelfde systemen werkt en de systemen op een logische manier zijn ingericht, weten werknemers precies waar ze bepaalde documenten kunnen terugvinden. Zo voorkom je dat mensen veel onnodige tijd kwijt zijn aan het zoeken naar de juiste bestanden in systemen.

Cybersecurity in de cloud 

Bij een online samenwerking loop je als bedrijf extra risico op inbraak in systemen of een datalek. Door online samen te werken in een goed beveiligde cloudomgeving, kan je het risico hierop verkleinen. 

Zo is het voor IT-beheerders duidelijk inzichtelijk wie toegang heeft tot bepaalde documenten en mappen binnen een cloudomgeving. Door bepaalde rollen aan mensen te geven, kan je ervoor zorgen dat niet iedereen toegang heeft tot alle bestanden. Hiermee voorkom je dat onbevoegde medewerkers toegang hebben tot de persoonsgegevens van de hr-afdeling, of dat andere gevoelige informatie vrij toegankelijk is voor iedereen die toegang tot de cloud heeft. 

Daarnaast zorgt een beveiligde cloudomgeving ook voor extra cybersecurity bij samenwerkingen met externe partijen. In tegenstelling tot het versturen van documenten via de mail, is het mogelijk om een externe partner als gast toe te voegen aan de cloudomgeving. Hiermee voorkom je dat iedereen die het document in handen krijgt het kan openen en houd je als IT-beheerder overzicht in wie toegang heeft tot welke documenten. 

Tevens kan er binnen de cloudomgeving een gevoeligheidslabel aan documenten gehangen worden. Hiermee kan de toegang tot documenten beperkt worden. 

Veilig samenwerken in de cloud 

Kortom, wil je als organisatie overstappen naar werken in de cloud? Dan zijn er een aantal zaken die je als werkgever vooraf moet regelen. Zo is het belangrijk dat medewerkers de juiste devices hebben, maar dien je ook een online werkomgeving te hebben om efficiënt te kunnen werken en is het belangrijk dat de beveiliging op orde is en medewerkers op de hoogte zijn van security risico’s. 

Meer weten over werken in de cloud en het trainen van jouw medewerkers over hoe ze om moeten gaan met security risico’s in de cloud? Neem vrijblijvend contact op met onze partner Hands on ICT. 

Heeft u een vraag voor Hands on ICT?

Meer weten over samenwerken in de cloud? Laat je gegevens achter en één van de specialisten van Hands on ICT neemt vrijblijvend contact met je op.

Naam(Vereist)
E-mail(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde blogs

Op zondag 12 januari is het netwerk van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) offline gehaald vanwege een cyberaanval. Door deze maatregel zijn systemen zoals e-mail, Teams en wifi...

Nu flexibel en locatieonafhankelijk werken steeds normaler is, verandert de manier waarop we toegang hebben tot onze werkomgeving. Veel bedrijven staan voor de keuze tussen een Remote Desktop...

Een hack kan verwoestende gevolgen hebben voor een organisatie. Of het nu gaat om diefstal van klantgegevens, financiële schade of reputatieschade. De impact van een cyberaanval mag niet...