Hybride werken doe je niet van de één op de andere dag. Het implementeren van een locatie onafhankelijke werkvorm vergt wat voorbereiding. Hoe zorg je voor een goed beleid rondom hybride werken, waarin de behoeftes van zowel werkgever als werknemer in acht worden genomen? We leggen je uit hoe je een goed hybride of thuiswerkbeleid opstelt.
Wat is hybride werken
Hybride werken is een combinatie van werken op kantoor en remote werken. Dit kan thuiswerken zijn, onderweg in de trein werken of werken op een externe locatie zoals een flexwerkplek of in een koffietentje. Hybride werken kan ervoor zorgen dat medewerkers hun tijd flexibeler kunnen indelen, productiever werken en de werknemerstevredenheid toeneemt.
Een hybride werkvorm of thuiswerkbeleid opstellen
Binnen het beleid is het belangrijk om alles rondom hybride werken of thuiswerken vast te leggen. Denk hierbij aan hoe vaak medewerkers hybride mogen werken, waar ze wel of niet mogen werken en of het bijvoorbeeld gaat om vaste dagen of dat de hybride dagen flexibel in te delen zijn.
Stap 1: Inventariseer de behoefte van werknemers.
Voor, tijdens en na de implementatie van een hybride werkbeleid is het belangrijk om te inventariseren bij werknemers waar hun behoeftes liggen. Hoe vaak willen zij thuis of hybride werken? Willen ze enkel thuiswerken of ook bijvoorbeeld hybride werken in de trein?
De wensen en behoeftes van werknemers kan je in meetings, focusgroepen of via projectgroepen achterhalen. Belangrijk is dat je werknemers vanuit alle lagen van de organisatie hierover ondervraagt.
Om te zorgen dat het beleid werkt, is het belangrijk om voor, tijdens en na de implementatie van het beleid de behoeftes van werknemers te blijven pijlen. Zo kan je het beleid bijsturen indien nodig.
Stap 2: Zorg voor een stabiele technische basis
Om te zorgen dat hybride werken écht werkt, is het belangrijk dat de technische inrichting van het bedrijf stabiel is. Denk aan een onlineomgeving om in te kunnen werken, zoals Sharepoint. Maar ook de devices zijn een belangrijk onderdeel van het hybride werken beleid. Zo is het belangrijk dat de laptop van werknemers niet alleen makkelijk mee kan, maar ook goed beveiligd is.
Om de technische inrichting rondom een hybride werkvorm zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we de beste laptops voor hybride werken voor je op een rijtje gezet:
Onze partner Hallo
Stap 3: Bewaak de bedrijfscultuur en betrokkenheid
Om te zorgen dat werknemers betrokken blijven bij de organisatie, ondanks dat zij minder fysiek aanwezig zijn, is het belangrijk om contact te blijven houden met werknemers. Dit kan door vaste “kantoordagen” in te plannen, waar het team bij elkaar komt.
Daarnaast kunnen er geregeld online meetings ingepland worden, om statusupdates, werkzaamheden en ontwikkelingen te bespreken. Zo zorg je dat je als werkgever betrokken blijft bij de werknemers en werknemers begrijpen wat er in de organisatie gebeurt.
Succesvolle implementatie met het ADKAR model
Om nieuwe processen binnen jouw bedrijf succesvol te implementeren, is het belangrijk om werknemers op de hoogte te houden. Het ADKAR model is een coachingstool om medewerkers te ondersteunen tijdens veranderingen binnen de organisatie. De tool werkt als volgt:
- Awareness: Het creëren van bewustwording binnen de organisatie over de verandering. Dit kan via een meeting met het team, maar ook via focusgroepen en projectgroepen.
- Desire: Tijdens de implementatie van veranderingen is het belangrijk om werknemers te vertellen wat de verandering voor hen oplevert. Denk bijvoorbeeld aan meer flexibiliteit en het inrichten van de werktijden.
- Knowledge: Bij het implementeren van nieuwe processen of veranderingen, moet het duidelijk zijn wat er van een werknemer verwacht wordt. Zorg daarom voor duidelijke kaders en afspraken rondom het hybride werken beleid.
- Ability: Voordat het nieuwe beleid in gaat, is het belangrijk dat alle faciliteiten om hybride te werken geregeld zijn. Denk aan een goede laptop, een veilige online werkomgeving en duidelijke afspraken.
- Reinforcement: Nadat het nieuwe beleid rondom hybride werken geïmplementeerd is, houdt het niet op. Het is belangrijk om te blijven monitoren bij werknemers hoe zij hybride werken ervaren en informatie over de nieuwe werkvorm te blijven delen. Zo voorkom je dat werknemers terugvallen in oude patronen.
Vraag vrijblijvend advies aan
Meer weten over het opstellen van een hybride werkbeleid? Laat je gegevens achter en één van onze partners neemt vrijblijvend contact met je op.